7 فوریه 2023- روش جدیدی برای کاهش پیشرفت بیماری کلیوی دیابتی که 40 درصد از افراد دیابتی را تحت تاثیر قرار می دهد، توسط گروهی از دانشمندان به رهبری دانشگاه بریستول کشف شد. مطالعه‌ای که امروز در JCI Insight منتشر شد، می‌تواند به میلیون ها فرد مبتلا به دیابت که چهار برابر بیشتر به دیالیز یا پیوند کلیه نیاز دارند.کمک کند ،

آزمایشات بالینی اخیر نشان داده بود که یک داروی رایج فشار خون، معروف به اسپیرونولاکتون، درمان موثری برای کاهش نشت پروتئین به ادرار است. با این حال، این دارو علیرغم تاثیر مثبتی که دارد، می‌تواند عوارض جانبی نامطلوبی داشته باشد و باعث ایجاد مشکلاتی از جمله سطح بالای پتاسیم خون (هایپرکالمی) در بیماران شود و همین موضوع تمایل پزشکان به تجویز آن را کم می کند.

هدف پژوهشگران دانشکده پزشکی بریستول و همکاران بین المللی آنها این بود که بدانند چگونه اسپیرونولاکتون از آسیب به کلیه ها جلوگیری می کند.

آنها دریافتند که این دارو با کمک به حفظ لایه ی گلیکوکالیکس ژل مانند روی سطح رگ های خونی در کلیه، اثر محافظتی خود را اعمال می کند. استفاده از درمان های جایگزین جدید برای کاهش مستقیم تخریب لایه گلیکوکالیکس در دیابت اکنون می تواند به آنها کمک کند تا بدون عوارض جانبی نامطلوب همان اثر را بازآفرینی کنند.

برای انجام این مطالعه، محققان از نمونه‌های بیوپسی کلیه بیماران برای توسعه ی روش جدیدی برای اندازه‌گیری عمق تغییرات گلیکوکالیکس استفاده کردند تا تأیید کنند که دیابت به لایه گلیکوکالیکس اندوتلیال آسیب می‌رساند و اسپیرونولاکتون از این آسیب جلوگیری می‌کند.

 نتایج آنها نشان داد اسپیرونولاکتون فعالیت گروهی از آنزیم‌ها به نام "متالوپروتئازهای ماتریکس" را کاهش می‌دهد بدین ترتیب به حفظ لایه گلیکوکالیکس ژل مانند روی سطح رگ‌های خونی کلیه کمک کرده و از پیشرفت بیماری جلوگیری می‌کند.

دکتر متیو باتلر، نویسنده ارشد مشترک این مطالعه، از دانشگاه بریستول و مشاور افتخاری نفرولوژی در سیستم ملی بهداشت شمال بریستول، گفت: این مطالعه برای ما واقعا هیجان انگیز است، زیرا تایید می کند که مسدود کردن گیرنده‌های مینرالوکورتیکوئیدی با استفاده از اسپیرونولاکتون، عملکرد کلیه را با اثر بر گلیکوکالیکس حفظ می‌کند.

گام‌های بعدی ما بررسی کاربری مجدد داروهایی است که آنزیم‌های متالوپروتئازهای ماتریکس[MMPs]  را هدف قرار می‌دهند تا ببینیم آیا می‌توانند برای بیماران مبتلا به بیماری کلیوی مفید باشند و از عوارض جانبی دردسرساز مرتبط با مسدودکننده‌های گیرنده های مینرالوکورتیکوئیدی جلوگیری کنند. اگر همین میزان از محافظت را با استفاده از این داروهای اختصاصی تر مشاهده کنیم، بیماران مزایای قابل توجهی را دریافت خواهند کرد و در عین حال از خطرات مرتبط با سطح بالای پتاسیم خون در امان می مانند.

دکتر آیسلینگ مک ماهون، مدیر اجرایی تحقیقات و سیاست، مرکز تحقیقات کلیه انگلستان، افزود: بهبود نتایج برای بیماران یک اولویت کلیدی در مرکز تحقیقات کلیه انگلستان است. این تحقیق گام مهمی است که به شناسایی درمان های جدید برای بیماری کلیوی دیابتی کمک می کند. ما به محققان بابت این رویکرد نوآورانه تبریک می‌گوییم و مشتاقانه منتظر پیشرفت‌های بیشتر تیم آنها هستیم."

این کار با همکاری محققان دانشگاه باری آلدو مورو در ایتالیا، دانشگاه گرونینگن در هلند و مرکز پزشکی جنوب غربی دانشگاه تگزاس در ایالات متحده انجام شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این تحقیق به منبع زیر مراجعه کنید:

Mineralocorticoid receptor antagonism in diabetes reduces albuminuria by preserving the glomerular endothelial glycocalyx, JCI Insight (2023).

منبع خبر:

https://medicalxpress.com/news/2023-02-diabetic-kidney-disease.html